Vi finns här för att hjälpa dig
Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna som vi får. Hittar du inte det du söker? Kontakta oss, så hjälper vi dig.
Frågor och svar
Det är viktigt att du betalar din skuld innan förfallodagen för att undvika ytterligare avgifter eller att ärendet skickas till kronofogden. Det tillkommer en kostnad på 680 kronor om ditt inkassokrav skickas vidare till kronofogden. Kan du inte betala ber vi dig kontakta oss så ska vi hjälpa dig.
Betalning
Betalar gör du enkelt med de betalningsuppgifter som du finner längs ner på inkassokravet. Var noga med att ange korrekt summa och OCR-nummer. Du kan även betala ditt ärende via Swish. Betalnings skall då göras till 123 176 6914, ange då OCR-numret som du finner längst ner på ditt inkassokrav som referens. Saknar du inkassokravet kan du logga in på mina sidor för att se din skuld.
Om du önskar dela upp din betalning loggar du antigen in på mina sidor och fyller i hur mycket du kan betala per månad. Vi återkommer med besked så fort vi har fått svar från din leverantör. Eller så kontaktar du oss så skall vi hjälpa dig.
Vid en amorteringsplan tillkommer en uppläggningsavgift om 170 kronor samt en aviseringsavgift om 60 kronor per avisering utöver löpande dröjsmålsränta.
Om du inte kan betala just nu är det mycket viktigt att du kontaktar oss innan förfallodagen så ska vi se hur vi kan hjälpa dig att undvika ytterligare avgifter samt en ansökan till kronofogden.
Om du har betalat kan du enkelt logga in på mina sidor för att se om betalningen är oss tillhanda. Tänk på att betalning skall vara oss tillhanda senast på förfallodagen. Normalt tar en betalning 1-3 bankdagar innan vi erhåller pengarna. Det innebär att du måste betala ditt krav någon dag innan förfallodagen för att betalning med säkerhet skall vara oss tillhanda i rätt tid.
Om du har betalat till din leverantör kan du kontakta oss eller skicka inbetalningsunderlag via mail till kundservice@preventiafinans.se så kontrollerar vi betalningen med din leverantör. Var noga med att ange ditt ärendenummer i ämnesraden.
Har du gjort betalningen efter att inkassokravet skickades från oss är du skyldig att betala inkassoavgiften samt uppkommen ränta. Det är viktigt att restbeloppet betalas för att undvika ytterligare kostnader eller en ansökan till kronofogden.
Läs mer på imy.se/inkasso
Ditt ärende
För att hantera ditt ärende loggar du in på mina sidor med hjälp av ditt mobila BankID. Som juridisk person loggar du in med inloggningsuppgifterna som finns på inkassokravet. Saknar du mobilt BankID eller inloggningsuppgifter ber vi dig att kontakta oss så skall vi hjälpa dig.
Genom att logga in på mina sidor kan du få fram detaljer och status i ditt ärende. Har du fler ärenden hos oss finns alla samlade när du loggat in. Du kan enkelt kontakta vår kundservice direkt i ditt ärende när du är inloggad.
På baksidan av ditt krav finns en specifikation över vad kravet avser. Du kan även logga in på mina sidor för att se och hantera ditt ärende.
Stämmer inte uppgifterna på inkassokravet är det viktigt att du kontaktar oss omgående och förklarar vad som är fel. Det gör du genom att logga in på mina sidor eller så är du välkommen att kontakta vår kundservice.
Kontakta oss så ska vi se om vi kan nå en lösning som är hållbar och accepteras av både dig och din leverantör.
Övrigt
En påminnelse skickas vanligen efter det att en faktura har förfallit, det finns dock inga krav på att en påminnelse måste skickas. Inkassokrav skickas vanligen efter att en påminnelse förblir obetald, men kan som sagt skickas direkt efter att en skuld passerar förfallodag. Inkassokrav är en varning om att ärendet kan drivas vidare rättsligt om det förblir obetald.
Inkassokostnaden är en lagstadgad avgift om 180 kronor. Denna kostnad måste betalas om betalning inte inkommit innan inkassokravet skickats.
Det är först när inkassoärendet skickats vidare till kronofogden som det kan uppkomma en betalningsanmärkning. Genom att betala innan förfallodagen undviker du betalningsanmärkning. Har du ingen möjlighet att betala ber vi dig kontakta oss så skall vi försöka hjälpa dig.
Det är inte kronofogden som utfärdar betalningsanmärkningen utan det görs av kreditupplysningsbolagen.
Har du fått brev från kronofogden betyder det att du har ett eller flera inkassoärenden som har förfallit till betalning. Det innebär att ytterligare kostnader och avgifter har tillkommit. Om inte skulden nu regleras i sin helhet kan kronofogden kopplas in för utmätning alternativt att ärendet går vidare för rättslig hantering. Kontakta oss så skall vi försöka hjälpa dig.
En betalningspåminnelse skickas ut av fordringsägaren efter det att förfallodatumet har passerat. Kostnad: Påminnelseavgift 60kr samt referensränta +8% om inget annat avtalats.
Blir inte påminnelsen betalt är nästa steg ett inkassokrav, vanligen genom tredje part såsom Preventia Finans. Kostnad: Inkassoavgift 180kr.
Blir inte inkassokravet betalt skickas vanligen ärendet vidare till kronofogden för fastställande av skulden och betalningsskyldighet. Kostnad: Ansökningsavgift 300kr samt ombudsarvode 380kr.
Fyra knep för att aldrig mer få inkassokrav
1. Gå igenom dina återkommande betalningar och anmäl så många som möjligt till Autogiro eller e-faktura.
2. Gör varje betalning direkt när du får fakturan.
3. Om det är omöjligt att fixa betalningen direkt, spara varje faktura i en särskild fakturamapp.
4. Boka in en halvtimme varje månad när du öppnar din fakturamapp och betalar eventuella fakturor som hamnat där.
Vad tycker du?
Vi vill veta vad du tycker om vår hantering av ditt ärende, oavsett om dina synpunkter är kritiska eller positiva. Då kan vi bli bättre på att hjälpa både dig och våra kunder.